CURRENT LOCALE nl-nl

1
Winkelwagen
2
Uw gegevens
3
Bevestiging
4.68 uit 8724 reviews
  • Besteld voor 20:00, morgen in huis
  • 30 dagen recht op retour
  • Veilig achteraf betalen
  • Gratis bezorging vanaf 79 euro
Carport van hout bouwen 21 jun

Carport van hout bouwen : Een doe het zelf handleiding

Carport
Terug naar overzicht

In deze blog maken we een carport met de producten van Wovar! Een carport beschermt uw wagens tegen de elementen. Uw wagens staan daardoor het hele jaar droog en zijn beschermd tegen vuil, stof, vallende takken, regen en hagel. De schaduw van de carport zorgt er daarnaast in de zomer voor dat de auto aangenaam koel kan blijven. Een carport geeft je huis ook een hogere waarde, dus dat is de investering zeker waard. In enkele uren is een carport zo gebouwd, het belangrijkste daarbij is het maken van de juiste fundering. Betonpoeren zijn over het algemeen de beste manier om een constructie de juiste fundering te geven. In de blog betonpoer plaatsen, nemen wij u stapsgewijs mee in het proces van hoe je een betonpoer kunt plaatsen.

Benodigdheden carport zelf maken

In dit voorbeeld maken wij gebruik van 150x150 mm staanders. Uiteraard kunt u zelf de maten van uw carport en de benodigde onderdelen bepalen.

Carport:

Dakbedekking:

Gereedschap:

autoafdak carport

Carport bouwen

We gaan ervan uit dat de betonpoeren voor de fundering al gelegd zijn in deze blog. Als u wilt weten hoe u betonpoeren plaatst, kunt u terecht bij onze blog over het plaatsen van betonpoeren. Betonpoeren zijn veel beter dan het hout kaal de grond in te steken. Onbehandelde houtsoorten verrotten snel als die kaal de grond in gaan. Het zou zonde zijn als u het geld dat u investeert in een nieuwe carport verspilt door niet de juiste maatregelen te treffen om een duurzame constructie te bouwen. Wanneer u betonpoeren plaatst voor de fundering van een carport is het een goed idee de voorste betonpoeren iets hoger te plaatsen dan achteraan, zodat het water mooi een richting oploopt en met een dakdoorvoer kan verdwijnen.

U kunt vervolgens beginnen met het aandraaien van de houten staanders. De betonpoeren steken wat uit boven de grond. Voor de mooiste uitstraling kunt u het beste de staanders volledig de poer indraaien. Wanneer deze ingedraaid is kunt u met behulp van een schuine schoor de staander waterpas zetten en vast zetten, om door te kunnen gaan met de volgende staander. Bouw steeds verder de staanders op door vanaf de onderkant van de eerste staander naar de bovenkant van de volgende staander een schuine schoor te plaatsen om de constructie wat tijdelijke stevigheid te geven tijdens de bouw.

carport voorkant

Carport overkapping

Zo bouwen we steeds verder op. De reden dat we een schuine schoor plaatsen vanaf de onderzijde van een staander naar de bovenzijde van een andere staander is dat er onderin geen speling meer is. De staander is onderaan gefixeerd op de betonpoer en zal die niet zomaar naar links of rechts trekken. Bovenaan bestaat de kans dat de staander vanwege bijvoorbeeld de wind en de speling nog wat naar links en rechts kan bewegen. Met schuine schoren creëert u stevigheid in de houten constructie, zodat het plaatsen van de ringbalken eenvoudiger is. Wanneer alle zes de staanders op de betonpoeren staan,  met schuine schoren tussen de staanders in, plaatsen we nog drie horizontale liggers zodat we een mooi stevig geheel hebben gemaakt.

Wanneer de staanders waterpas staan kunnen we verder met het plaatsen van de ringbalken. Daarvoor moeten we eerst de staanders voorzien van een inkeping waar de ringbalk op komt te rusten. De inkepingen op de ringbalken moeten aan beide kanten overeenkomen, zodat de dakbalken er op de juiste manier op komen te liggen. Voor elk project geldt meten is weten. Meet vooraf uit waar de inkepingen moeten zitten en hoe groot die moeten zijn, zodat de ringbalken er tussen passen. Wanneer de ringbalk geplaatst is moeten we eerst een gat voorboren dat tenminste 10 mm dik is voor de slotbouten die de ringbalk aan de staander vastmaakt. Boor eerst een gat voor in de ringbalk met een slangenboor. Haal daarna de ringbalk van de staander af, zodat u ook volledig door de paal heen kunt voorboren. Daarna kunt u de slotbouten in de gaten stoppen en met een hamer even stevig naar binnen tikken. Aan de achterkant kunt u een moer plaatsen, zodat de slotbout goed op zijn plek blijft zitten. 

carport detail

Carport vrijstaand

Carports kunnen zowel aan huis als vrijstaand worden gebouwd. In deze blog behandelen we alleen een vrijstaande carport. We gaan verder met het monteren van de schuine schoren. De schoren die we gebruiken zijn een meter lang en dienen aan beide uiteinden 45 graden naar elkaar toe afgezaagd te worden. Daarvoor kunt u zowel een afkortzaag als cirkelzaag gebruiken. De schuine schoren zetten we vast met houtdraadbouten. Voor gemak kunt u het beste de schoren van tevoren al bewerken op de grond. Dat doet u door voor te boren en de houtdraadbouten alvast een stukje het hout in te draaien. Dan hoeft u niet de schoor met een hand op te houden en met de ander de bouten te draaien.. Met voorbereiding zijn de schoren ook op maat en kunt u eenvoudiger en gemakkelijker de schoren plaatsen. Pas als alle schoren en de dakbalken gemonteerd zijn kunt u bezig zijn met het verwijderen van de tijdelijke schuine en horizontale latten. 

We gaan door met het plaatsen van de dakbalken. Aan de uiteinden van de dakbalken moet u inkepingen aftekenen en maken, zodat die zo meteen precies in de inkeping van ringbalken kunnen vallen. Deze inkepingen moeten op 15 centimeter vanaf de uiteinden van de dakbalken zitten en 5 centimeter groot zijn. Draai eerst de balk op zijn zijde. Maak meerderde zaagsnedes in de afgemeten inkeping met een cirkelzaag en tik vervolgens de inkeping er uit met een scherpe beitel. De ondergrond hoeft niet helemaal vlak te zijn en kan vrij ruw blijven, we zien er namelijk niets van terug wanneer de balk op de ringbalk komt te liggen. Elke dakbalk heeft twee inkepingen nodig. U kunt ze daarna over de ringbalken heen leggen. 

Carport hoek

Carport dak

Vervolgens verwijderen we de horizontale tussenliggers. De schuine schoren laten we nog even zitten en verwijderen we pas wanneer we de dakbalken hebben verankerd aan de ringbalken. De dakbalken kunt u na het verwijderen van de tussenliggers even aandrukken en dan zult u zien hoe mooi ze in de ringbalken passen. Om de dakbalken te ondersteunen maken we gebruik van L-vormige hoekjes. Het zogeheten L-beslag zetten we vast met schroeven van 4 bij 40 mm. Draai vier schroeven in de ringbalk en vier schroeven in de dakbalk, zodat de balken aan elkaar gefixeerd zijn. 

Wanneer de ringbalken stevig vast zitten aan de dakbalken kunnen we door met het dakbeschot. Daarvoor gebruiken we dubbel lips profielen van 18 mm dik. Eerst zetten we de plank vast met twee schroeven aan de dakbalken. De volgende plank zetten we eerst vast met 1 schroef, zodat we die nog kunnen verleggen wanneer de plank op eerste gezicht niet helemaal goed uitkomt. Als de volgende plank goed ligt draaien we er een tweede schroef in. Dit doen we over de gehele lengte van het dakbeschot, zodat die mooi uitgelijnd op het dak bevestigd kan worden. 

carport dak

Carport met EPDM dak

Na het plaatsen van het dakbeschot gaan we de boeidelen plaatsen. Deze moeten op maat gezaagd worden, zodat de gehele omtrek van de carport mooi bedekt wordt. De langste zijde van de boeidelen moeten aan de kopse kant van de dakbalken bevestigd worden. Daar gebruiken we langere schroeven voor van 5 bij 100 mm, zodat die een behoorlijk eind in het kopse hout steken. Aan de bovenkant van de boeidelen moet u een klos gebruiken van vijf centimeter hoogte, zodat we op het dakbeschot een soort van badkuip effect creëren. Dan kan het water de juiste kant van het dak afstromen. We werken zo dadelijk het dakbeschot af met EPDM.

Met de vijf centimeter opstaande rand hebben we op het dak een badkuipje waardoor het water alleen bij uw dakdoorvoer er af kan lopen. Dat is bovendien een mooie basis voor de EPDM. Het dakbeschot moet ongeveer een centimeter per meter afschot aflopen, zodat het water goed naar achteren kan lopen. Rol het EPDM rubber uit en zorg er daarbij voor dat er aan alle randen van uw dakbeschot ongeveer 40 centimeter EPDM folie over is. Laat dit vervolgens even 10 minuten rusten. Vouw daarna de helft van het EPDM terug over de andere kant van het dak, zodat de helft van het dak weer vrijkomt. Smeer de vrije helft in met lijm. Deze lijm droogt na 30 minuten op, waardoor u alle tijd heeft om het EPDM goed te leggen. Na het insmeren van een helft kunt u oneffenheden wegvegen met een zachte bezem. Daarna vouwt u de andere helft over het ingesmeerde deel heen en herhaalt u het proces. 

Carport

Wanneer het gehele vlak is ingesmeerd en de oneffenheden zachtjes uitgeveegd zijn is het tijd voor de randen. Vouw de randen van het EPDM rubber terug en spray deze samen met de randen op het houten dakbeschot goed in met contactlijm. Vouw het folie terug en druk deze stevig aan. Voor het dakdoorvoer moet u een rond gat in het dak zagen, die een iets grotere diameter heeft dan de dakdoorvoer. Snij het gedeelte van het gat netjes uit in het EPDM. Smeer vervolgens de rand van de dakdoorvoer in met EPDM kit op 2 cm van de binnenkant en op 1 cm van de buitenkant. Daardoor ontstaan er twee cirkels met EPDM kit, zowel aan de binnen- als buitenkant. Daarna kunt u de doorvoer in het gat plaatsen, en het folie goed aandrukken. 

Voor de afwerking van de randen kunt u gebruik maken van verschillende kleuren aluminium profielen. Deze zijn eenvoudig te monteren en zorgen voor een mooi strak uiterlijk. U kunt voor de uitleg van het plaatsen van daktrim gebruik maken van de video die we over dit onderwerp gemaakt hebben: 

U bent na montage de eigenaar van een gloednieuwe mooie carport! Daardoor is uw auto beschermd tegen de elementen en de investering vertaald zich meteen in een meerwaarde van uw woning. We hopen dat deze handleiding u op weg heeft geholpen bij het bouwen van uw eigen doe-het-zelf carport. Blijf ook op de hoogte van onze andere doe-het-zelf blogs van deze nieuwe serie! Deze blogs komen de komende tijd op vaste momenten uit op onze blog website. Laat ons ook vooral weten of het u gelukt is met deze handleiding een carport te bouwen, of wellicht waar u tegenaan gelopen bent, zodat we u daar mee zouden kunnen helpen. 

Producten die passen bij deze blog